Sila tinggalkan jejak kat bawah ni =D

Pages

Sunday, January 20, 2013

Internship Week 1

Assalamualaikum :-)

Alhamdulillah, berjaya go thru a week as an intern..
Ade lg 23 weeks to go..harap2 mase berjalan dengan pantas..

Ape yg aku bleh cakap, kerja memang memenatkan..
Kena duduk menghadap computer dan file2 dari pagi sampai petang...letih woo

Ak nak citer skit pengalaman aku 1st week nih.

Waktu keje aku kul 9-5.30pm..
Pergi balik keje ayah aku yg hantar..aku gi skali dgn mak aku..tp oleh sbb mak aku masuk keje kul 8.15, so ak kene la bertolak awal dr rumah..and aku sampai kat tmpt keje aku dlm kul 7.35 camtu..
Sementara menunggu ofis bukak, aku lepak kat kafeteria kat bwh dulu..kat kafe tu plak slalunye penuh dengan student2 kolej yang blaja kat bangunan around situ..diorang b'geng, so aku rase awkward giler tunggu sorang2 kat situ...boring lak tu..so sekarang aku  dh pandai bawak novel utk m'cover keawkwardness tu..xdela aku nmpk cam lonely sgt kan,haha..
Aku ade je kawan uia yg intern kat tmpt yg same tp die sampai kul 8.30 camtu..

Ofis tempat aku praktikal ni kecik je..tp die ade la cawangan kat tempat len..
Staff yang keje ade la dalam 7 org..and kitorang berdua je intern kat situ..
Lepas report duty kat supervisor mase fes day tu, aku terus kena start wat keje..tp yg ajar staff len merangkap akauntan kat situ..btw, xde sesi pengenalan secara rasmi dengan staff2 len..diorang sume busy..kira aku sendiri kena tegur diorang time lalu sebelah meja diorang..

Buat mase ni aku dengan kawan aku tu buat keje same2, 1 meja..
Kitorang blaja cek bank statement and bank in slip..pastu gune system MYOB..key in invoice, ARC, duit msuk duit keluar, pindahkan suspens acc ke expenses yg sepatotnye..bhgi2 kan petty cash ikot expense yg spatotnye..treatment utk contra cek..etc
1st n 2nd day akak tu ok je jawab bile kitorang xtau..tp lps tu nada die cam dh len skit..agak  takot nk tanye bnyk2..huhu..tp kitorang paham..die kan busy,mst die stress wat akaun pastu kitorang bnyk tanye plak kan..tp better ask dari men buat pastu salah kan..

Time lunch aku memang akan turun makan..fes sebab lapar..second sbb nak kuar dr ofis tu..amik udara luar..nasib bek la ade set utk student,rm2.80 je..jimat ar skit duit aku..

Pastu skrg paling lambat pun 11.30 aku mesti kena tido..mata dah xleh bukak dh, ngantok giler..

Aku rase bile aku ngan kawan aku dah kena buat akaun utk company sendiri2 nanti mst aku akan stress kot..sbb ade transaction n document yg susah nk paham..

Semoga dipermudahkan segala urusan..aminn..






P/s: I need 'sumber inspirasi' utk seronok dtg kerja but i don't find one..huk2



2 comments:

fa-in said...

moga bekerja dgn penuh productive shaf..heheh jeling2 sikit kanan kiri kot2 ada yg berkenan di hati :p

♥cik shaf♥ said...

Haha..stakat ni xde lg yg catch my eyes,cewah :P

Thanks pain...insyaAllah ak keje baik2..cume ak stress sbb org yg ajar dh makin garang, takot nk b'tnye :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::My Birthday::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BACALAH. KENALILAH. DENGAN BIJAKSANA. SIAPA AKU YANG SEBENAR.

Powered by Blogger.